Yönetim Bilgi Sistemlerine Giriş
YÖNETİM BİLGİ SİSTEMLERİNE GİRİŞ
Bilgi Sistemlerine
Giriş
Bilgi sistemleri,
planlama, kontrol, analiz ve karar verme için bilgi toplama, muhafaza ve yayma
amacıyla birlikte çalışan ve birbirleriyle ilişkili unsurlar grubu olarak
tanımlanır. Bir bilgi sisteminin işlevi, planlama kontrol ve kara desteği için
veri ve bilgileri toplamak, işlemek, kaydetmek, dönüştürmek ve yaymaktır. Bilgi
sistemlerinin amacı, güvenilir bilgiyi gereken yer ve zamanda teslim
edebilmesidir. Bilgi sistemleri, organizasyonlar tarafından üretilen, dış
çevreden sapladıkları bilgiyi yöneten sistemlerdir. Sistem, birbiriyle
bağlantılı öğelerin çevreden alınan girdiyi işleyip hedeflenen çıktılara
dönüştürme sürecini ifade eder. Bu bakımdan bilgi sistemleri de dışardan ve
içerden girdi olarak bilgi ve veri sağlar. Bilgi sistemleri, bilgi ve veriyi
işlem sürecinden geçirerek, anlamlı çıktılara dönüştürürler. Bilgi sistemleri,
organizasyon içinde ve dış çevresinde organizasyon için önemli sayılabilecek
her konu hakkında bilgi içermektedir. Bilgi sistemi üç aktivite ile karar
verme, işlemlerin kontrolü, problemlerin çözümü ve yeni ürünler veya hizmetler
oluşturmada organizasyonların ihtiyaç duyduğu bilgiyi üretmektedir. Bu
aktiviteler ise, girdi, çıktı ve işlemdir. Girdi organizasyonun içinden veya
dış çevresinden, ham bilgileri toplamak gerekir.
Bilgi
Sistemlerin Amaçları
·
Organizasyondaki mevcut ya da potansiyel durumlarla ilgi
karışıklığı en az düzeye indirmek veya tamamen ortadan kaldırmak.
·
Herhangi bir durumda yöneticiye karar alınmasını gerektirecek
bilgiyi tedarik etmek veya karar sürecinde gerekli olan bilgiyi temin etmek.
·
Organizasyonun etkili bir şekilde çalışmasını, üretilen mal ve
hizmetlerin kalitesini arttırmayı sağlayan, organizasyon içi ve dışı önemli
bilgileri ortaya koymak.
·
İhtiyaç duyulan bilgiyi; zamanında, uygun biçimde ve yerde
sunmaktır.
Bilgisayara Dayalı
Bilgi Sistemleri
Manuel sistemler, örgütler için gerekli bilgilerin
kaydedilmesi, işlenmesi, depolanması maksadıyla kullanılan geleneksel “kayıt
kalemi” teknolojilerini kullanan teknolojileri kapsamaktadır. Bilgisayara
dayalı bilgi sistemleri, bilgi sistemleri kavramı denildiğinde ağırlıklı olarak
bilgisayara dayalı sistemler akla gelmektedir. Modern bilgi çağının mucizesi
olan bilgisayarlar yaşamın her alanında olduğu gibi bilgi sistemlerinin ve
dolayısıyla BT ’lerin en önemli bileşenini oluşturmaktadır.
Bilgisayara
Bağlı Bilgi Sistemleri Şunlardır:
1. Kayıt/Veri
İşleme Sistemleri (VİS)
2. Yönetim
Bilgi Sistemleri (YBS)
3. Karar
Destek Sistemleri (KDS)
4. Ofis
Otomasyon/Bilgi Sistemleri (OOS)
5. Üst
Yönetim Destek Sistemleri (ÜDS)
6. Yapay
Zekâ
ve Uzman Sistemler (YZ ve US)
Karar Destek
Sistemleri
Bir karar destek sistemi, iş veya kurumsal karar verme
faaliyetlerini destekleyen, genellikle sıralama veya alternatifler arasından
seçim yapmaya dayanan bir bilgisayara dayalı bilgi sistemidir. KDS ’ler bir
organizasyonun yönetim, operasyon ve planlama seviyelerine hizmet eder ve
insanlara hızla değişen ve önceden kolayca belirlenemeyen sorunlar hakkında
kararlar vermelerine yardımcı olur. Yapılandırılmamış ve yarı yapısal karar
problemleri. Karar destek sistemleri tamamen bilgisayarlı, insan gücüyle veya
her ikisinin birleşimi olabilir. Karar destek sistemleri bilgiye dayalı
sistemleri içerir. Düzgün tasarlanmış bir KDS, kararı belirleyip çözmek ve
karar vermek için karar vericilere ham veri, belge ve kişisel bilgi
birikiminden yararlı bilgiler derleyebilmesine yardımcı olmak için tasarlanmış
interaktif bir yazılım tabanlı sistemdir.
Veri Madenciliği
Basit bir tanım yapmak gerekirse veri madenciliği, büyük
ölçekli veriler arasından bilgiye ulaşma, bilgiyi maden leme işidir. Ya da bir
anlamda büyük veri yığınları içerisinden gelecekle ilgili tahminde
bulunabilmemizi sağlayabilecek bağıntıların bilgisayar programı kullanarak
aranmasıdır. Veri madenciliği deyimi yanlış kullanılan bir deyim
olabileceğinden buna eş değer başka kullanımlar da literatüre geçmiştir. Veri
tabanlarında bilgi madenciliği, bilgi çıkarımı, veri ve örüntü analizi, veri
arkeolojisi gibi. Veri madenciliği, eldeki verilerin üşüt kapalı, çok net
olmayan, önceden bilinmeyen ancak potansiyel olarak kullanışlı bilginin
çıkarılmasıdır. Bu da; kümeleme, veri özetleme, değişikliklerin analizi,
sapmaların tespiti gibi belirli sayıda teknik yaklaşımları içerir. Başka bir
deyişle veri madenciliği, verilerin içerisindeki desenlerin, ilişkilerin,
değişimlerin, düzensizliklerin, kuralların ve istatistiksel olarak önemli olan
yapıların yarı otomatik olarak keşfedilmesidir. Temel olarak veri madenciliği,
veri setleri arasındaki desenlerin ya da düzenin, verinin analizi ve yazılım
tekniklerinin kullanılmasıyla ilgilidir. Veriler arasındaki ilişkiyi, kuralları
ve özellikleri belirlemekten bilgisayar sorumludur. Amaç, daha önceden fark
edilmemiş veri desenlerini tespit edebilmektir. Veri madenciliğini
istatistiksel bir yöntemler serisi olarak görmek mümkün olabilir. Ancak veri
madenciliği, geleneksel istatistikten birkaç yönde farklılık gösterir. Veri
madenciliğinde amaç, kolaylıkla mantıksal kurallara ya da görsel sunumlara
çevrilebilecek nitel modellerin çıkarılmasıdır. Bu bağlamda, veri madenciliği
insan merkezlidir ve bazen insan – bilgisayar ara yüzü birleştirilir.
Ofis Otomasyon
Sistemleri
Ofis otomasyonu, büro fonksiyonlarında kullanılan
teknolojilerin otomasyonu olmakla daha çok bürolarda kullanılan bilişim
sistemlerinin gelişimi şeklinde ortaya şeklinde ortaya çıkmaktadır. Bu yüzden
“Büro Bilişim Sistemleri” terimi daha uygun olmakla birlikte literatürde Ofis
Otomasyon Sistemleri kavramının tercih edildiği görülmektedir. Ofis otomasyonu,
ofislerde yapılan iş ve işlemlerin daha etkin ve hızlı bir biçimde
yapılabilmesi amacıyla, ofislerdeki bilgisayar teknolojisinin kullanılmasını
ifade etmektedir. Bir başka deyişle ofis otomasyonu ofis çalışanlarının
alışılagelmiş ofis düzenini değiştirerek yapılan iş ve işlemleri basitleştirmek
ve ofis çalışanlarının verimliliklerini arttırmak için bilişim teknolojilerinin
ofis işlemlerine uygulanmasıdır. Bu bağlamda Ofis Otomasyon Sistemlerini;
çalışanlar, gruplar ve kurumlar arasındaki her türlü elektronik mesajların,
belgelerin ve diğer iletişim formlarının alınmasını, işlenmesini, kayıt
edilmesini ve aktarılmasını sağlayan bilgisayar temelli bilişim sistemleri
olarak tanımlamak mümkündür. Ofis Otomasyon Sistemleri, çalışanların ofisteki verimliliklerini
artırmayı amaçlayan bilişim sistemleri uygulamasıdır. Ofis Otomasyon
Sistemleri, farklı bilgi çalışanlarını, coğrafik ve fonksiyonel bölgeleri
kontrol etmekte ve iletişim sağlamaktadır.
Yapay Zekâ
Yapay zekâ, bir bilgisayarın veya bilgisayar kontrolündeki bir robotun çeşitli faaliyetleri zeki canlılara benzer şekilde yerine
getirme kabiliyeti. İngilizce artificial intelligence kavramının akronimi olan AI sözcüğü de bilişimde sıklıkla
kullanılır. Yapay zekâ çalışmaları genellikle insanın düşünme yöntemlerini analiz ederek bunların benzeri yapay
yönergeleri geliştirmeye yöneliktir. Bir bakış açısına göre, programlanmış bir
bilgisayarın düşünme girişimi gibi görünse de bu tanımlar günümüzde hızla
değişmekte, öğrenebilen ve gelecekte insan zekâsından bağımsız gelişebilecek bir yapay zekâ
kavramına doğru yeni yönelimler oluşmaktadır. Bu yönelim, insanın evreni ve doğayı anlama çabasında kendisine yardımcı
olabilecek belki de kendisinden daha zeki, insan ötesi varlıklar meydana
getirme düşünün bir ürünüdür. İdealize edilmiş bir yaklaşıma göre yapay zekâ,
insan zekâsına özgü olan, algılama, öğrenme, çoğul kavramları
bağlama, düşünme, fikir yürütme, sorun çözme, iletişim kurma, çıkarımsama yapma
ve karar verme gibi yüksek bilişsel fonksiyonları veya otonom davranışları
sergilemesi beklenen yapay bir işletim sistemidir. Bu sistem aynı zamanda
düşüncelerinden tepkiler üretebilmeli ve bu tepkileri fiziksel olarak dışa
vurabilmelidir.
Uzman Sistemler
Uzman
sistemler, belirli bir uzmanlık alanında, gerçek kişilerden derlenen bilgileri
temel alarak zamanla kendisini geliştirebilme yeteneği de olan yazılımlardır. Uzman
davranışını taklit etmek üzere çok farklı metotlar kullanılmakla birlikte, en
yaygın kullanılanlar 1)bilgi temsili yöntemleri ve 2)bilgi mühendisliği yöntemleridir. Her uzman sistemde
öğrenme davranışı olmayabilir fakat her uzman sistem geliştirildikten sonra
gerçek problemler karşısında insan uzmanla aynı sonuca varmalıdır. 1970'lerde yapay zekâ alanındaki araştırmacılar tarafından
geliştirilmiş ve ticari olarak 1980'lerde uygulanmaya başlanmıştır. Bu
programlar, belirli bir problem hakkındaki bilgiyi çözümleyen, problemlere
çözümler sağlayan, tasarımına bağlı olarak, düzeltmeleri yapmak için bir iş
dizisi öneren programlardır. Özellikle tıp ve danışmanlık gibi hizmet
sektörlerinde, uzman eksiğini giderme veya maliyetleri düşürmek amacıyla
kullanılırlar. Uzman sistemler konusu; sistem teorisi, yöneylemsel araştırma,
iş süreçleri, uygulamalı matematik ve bilim yönetimi konularıyla ilişkilidir.
Veri Tabanı
Tasarımı ve Yönetimi
Yazılım
projelerinin birçoğunda, iş veritabanını dizayn etmekle başlamaktadır. Bir
proje ister web, ister service, ister desktop application, ister oyun, isterse
fiziksel database application olsun, yapılacak her projede bir takım verilerin
saklanması ihtiyacı her zaman var olacaktır. Bu noktada veri tabanı kavramı çok
önemli ön plana çıkmaktadır. Günümüz teknoloji dünyasında hızla büyüyen disk
sistemleri, veri tabanlarının yetenekleri ve kapasitelerini de
geliştirmektedir. Bilgiye günden güne artan ihtiyaç, veri tabanı performansına
da doğru orantı olarak etki etmektedir. Bir projede veri tabanı tasarımı sanıldığı
aksine kolay bir iş değil, aksine çok sabır isteyen ve çok dikkat edilmesi
gereken bir süreçtir. Her proje en az bir alan ile ilgilidir ve bu alanlarla
alakalı verilerle uğraşır. Veri tabanı tasarımında en önemli nokta çalışılacak
veri sahasını iyi bilmektir. Yani tasarlanacak veri tabanı hangi alana hizmet
verecekse, o alan yazılımcılar tarafından iyi bilinmelidir. Teorikte bu her
zaman mümkün olmayacağı için birçok veri tabanı analisti tasarlanacak veri
tabanı için bilirkişilere danışır. Örneğin Tıp alanında yapılacak projede,
bilirkişiler genel olarak, sağlık çalışanları, doktorlar, hemşireler, hastane
idari amirleri ve diğer yetkili kişiler olacaktır. Buradaki her bir rol pek
tabi ki uygulamanın kullanıcısına bağlı olarak değişebilse de genel olarak bu
kişiler analistlere veri toplama açısından yardımcı olacaktır. Bu aşama genel
olarak analiz aşaması olarak geçmektedir. Analiz
aşamasında belirlenen süre doğrultusunda sürekli veri toplama araştırması
yapılır. Veri
tabanı yönetimi ise veri tabanlarını tanımlamak, yaratmak, kullanmak,
değiştirmek ve veri tabanı sistemleri ile ilgili her türlü işletimsel
gereksinimleri karşılamak için tasarlanmış sistem ve yazılımdır.
Veri Tabanı Yönetim Sistemi
Bileşenleri
·
Veri tabanı motoru
·
Veri depolama alt sistemi
·
Veri sorgulama alt sistemi
·
Veri tanımlama alt sistemi
·
Uygulama geliştirme alt sistemi
·
Veri tabanı yönetim alt sistemi
Bilgi Sistemi
Geliştirme Yaklaşımları
Günümüzde işletmelerin içinde bulundukları çevre
koşulları hızla değişmektedir. Bu değişime ayak uydurabilmek için işletmeler,
yönetim açısından değerli bilgilere gereksinim duyarlar. Bu gereksinim
işletmenin “bilgi sistemleri” tarafından karşılanır. Ancak söz konusu bilgi
sistemleri zaman içerisinde istenilen nitelikteki bilgileri sağlayamaz duruma
gelebilir. Bu durum bilgi sistemlerinin “sınırlı bir ömrünün” olduğunun bir
göstergesidir. Özellikle son yıllarda “ekonomik” ve “teknolojik” alanlarda
meydana gelen gelişmeler ve bu gelişmelerin hızı, bilgi sistemlerinin yaşam
süresini daha da kısaltmıştır. Bu nedenle bir bilgi sisteminin zaman içerisinde
“izlenmesi” ve “değişikliklere uyum sağlayacak biçimde geliştirilmesi” gerekir.
Bu geliştirme eski sistemin “aksaklıklarının giderilmesi şeklinde olabileceği”
gibi, “yeni bir sistemin uygulamaya konması” şeklinde de olabilir.
Uygulama Yazılım
Paketleri
Yazılım paketi veya uygulama paketi birlikte
satılan veya dağıtılan iki veya daha fazla yazılım uygulamasıdır. Genelde
uygulama yazılımı veya programlama yazılımı olan bilgisayar programlarından
oluşan bir koleksiyon olup, çoğunlukla az ya da çok ortak bir kullanıcı arayüzü
ve birbirleriyle sorunsuzca veri alışverişinde bulunma becerisi paylaşmaktadır.
Uygulamalar, ortak kullanıcı arabirimi özelliklerini ve temayı paylaşır ve
kullanıcıların ilgili görevleri gerçekleştirmesine veya otomatikleştirmesine
yardımcı olan ilgili ve genellikle entegre işlevsellik sağlar. Bir yazılım
paketine iyi bir örnek Microsoft Office 'dir, çünkü Word (Kelime İşlemci),
Excel (Elektronik Tablo), PowerPoint (Sunum Programı) ve Outlook (E-posta istemcisi)
gibi birden çok yazılım programını bir araya getirir. Programların her biri
işlevsellik bakımından farklılık gösterse de, hepsi verimlilik yazılımı olarak
kabul edilir. Bir yazılım paketi kullanmanın en büyük yararı aralarındaki
uyumluluk ve entegrasyondur. İki uygulama arasında kopyalama ve yapıştırma
hareketi çok zor değildir (her zaman böyle değildir), ancak iki entegre olmayan
uygulama arasında gezinirken biçimlendirme ve özel sembollerle ilgili sorunlar
olabilir. Bununla birlikte, bir dosyayı farklı bir uygulamadan yüklemek veya
kalite kaybı olmaksızın dijital işi bir diğeri arasında almak süreci,
uygulamalar bunu yapmak için tasarlanmadıysa sorunlarla dolup taşabilir. Bir
pakette yer alan yazılım uygulamaları birbirleriyle çalışacak şekilde tasarlanmıştır
ve böylece kullanıcılar, ürünlerini aralarında taşımayı kolaylaştırmıştır.
İletişim ve Ağ
Sistemleri
Diyaloguer olarak da
bilinen ağ işletim sistemi Network Operating System
(NOS), bir sunucu üzerinde çalışan ve
verileri, kullanıcıları, grupları, güvenliği, uygulamaları ve ağ üzerinde koşan
diğer çoğu ağ işlevlerinin yönetilmesine olanak sağlayan bir yazılımdır. Ağ işletim sistemleri, bir ağ içerisinde bulunan bilgisayarların
ağ içerisindeki diğer bilgisayarlarla yazıcı paylaşımı, ortak dosya sisteminin
ve veri tabanının paylaşımı, uygulama paylaşımı gibi işlevleri yerine getirmek
için tasarlanmıştır. Ağ işletim sistemleri birçok
kullanıcı için kaynaklarını paylaştırılmasına olanak sağlayan kullanıcı-sunucu
mimarisi tabanlıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder