Evrimsel Hesaplamaya Giriş
EVRİMSEL HESAPLAMAYA GİRİŞ
Evrimsel Hesaplama
Bilgisayar bilimlerinde, evrimsel hesaplama; kullanılan
algoritmaların türüne göre tanımlanabilen yapay zekânın bir alt alanıdır. Evrimsel algoritmalar olarak adlandırılan bu algoritmalar, Darwinci ilkeleri benimsemek üzerine kurulmuştur. Evrimsel
algoritmalar, evrimsel hesaplama alanının önemli kısmını oluşturur. Bu algoritmaların dayandığı en önemli fenomen rastgeleliktir. Örneğin,
çeşitli canlı toplulukları zaman içinde değişime uğramaktadır. Evrimsel
yaklaşımla bu topluluklardan birey seçimi rastgele yapılmaktadır. Böylece yeni
nesiller, rastgele seçilen bireylerden türemektedir. Bütün bu kabuller, aslında
insanın bu seçimi matematiksel olarak modelleyememesinden kaynaklanmaktadır.
Kısacası, rastgeleliğin gerçekleşebilmesi için önce bilgi eksikliğinin tespit
edilmesi gerekir. Evrimsel algoritmalar da işte tam bu noktada devreye
girmektedir ve bilinmeyen, verilerin eksik olduğu problemlerde çözüm yolu
bulmak için kullanılırlar. Evrimsel algoritmalarının tamamı bir rastgele süreç
üzerine kurulur ve kısıtlı bilgi bulunan problemlere çözüm ararlar. Kabaca, bu
algoritmalar doğadaki değişimin bilgisayar algoritmalarına uygulanması olarak
düşünülebilir. Evrimsel hesaplama, bir popülasyonda büyüme veya gelişme gibi
tekrar eden ilerlemeyi kullanır. Ardından, bu popülasyon, arzulanan sonuca
ulaşmak için paralel işlemler kullanılarak yönlendirmeli rastgele bir aramada
ile seçilir. Bu tür süreçler genellikle biyolojik evrim mekanizmalarından
etkilenerek yapılır. Evrimsel hesaplamanın, yüksek düzeyde optimize edilmiş
süreçler ve verimli ağlar üretebilmesinden dolayı bilgisayar bilimlerinde
birçok uygulaması vardır.
Genetik
Algoritmaları
Genetik
algoritmalar, doğada gözlemlenen evrimsel sürece benzer bir şekilde çalışan arama ve eniyileme
yöntemidir. Karmaşık çok boyutlu arama uzayında en iyinin hayatta kalması
ilkesine göre bütünsel en iyi çözümü arar. Genetik algoritmalar
problemlere tek bir çözüm üretmek yerine farklı çözümlerden oluşan bir çözüm
kümesi üretir. Böylelikle, arama uzayında aynı anda birçok nokta
değerlendirilmekte ve sonuçta bütünsel çözüme ulaşma olasılığı yükselmektedir.
Çözüm kümesindeki çözümler birbirinden tamamen bağımsızdır. Her biri çok
boyutlu uzay üzerinde bir vektördür. Genetik
algoritmalar problemlerin çözümü için evrimsel süreci bilgisayar ortamında
taklit ederler. Diğer eniyileme yöntemlerinde olduğu gibi çözüm için tek bir
yapının geliştirilmesi yerine, böyle yapılardan meydana gelen bir küme
oluştururlar. Problem için olası pek çok çözümü temsil eden bu küme genetik
algoritma terminolojisinde nüfus adını alır. Nüfuslar vektör, kromozom veya birey adı verilen
sayı dizilerinden oluşur. Birey içindeki her bir elemana gen adı
verilir. Nüfustaki bireyler evrimsel süreç içinde genetik algoritma işlemcileri
tarafından belirlenirler. Problemin bireyler
içindeki gösterimi problemden probleme değişiklik gösterir. Genetik
algoritmaların problemin çözümündeki başarısına karar vermedeki en önemli
faktör, problemin çözümünü temsil eden bireylerin gösterimidir. Nüfus içindeki
her bireyin problem için çözüm olup olmayacağına karar veren bir uygunluk
fonksiyonu vardır. Uygunluk fonksiyonundan dönen değere göre yüksek değere
sahip olan bireylere, nüfustaki diğer bireyler ile çoğalmaları için fırsat
verilir. Bu bireyler çaprazlama işlemi sonunda çocuk adı verilen yeni bireyler
üretirler. Çocuk kendisini meydana getiren ebeveynlerin (anne, baba)
özelliklerini taşır. Yeni bireyler üretilirken düşük uygunluk değerine sahip
bireyler daha az seçileceğinden bu bireyler bir süre sonra nüfus dışında
bırakılırlar.
Diferansiyel
Gelişim Algoritması
Diferansiyel gelişim algoritması küresel optimizasyon
için basit, ama güçlü popülasyon tabanlı bir algoritmadır. Aerodinamik
şekillerin optimizasyonunda, IIR süzgeç tasarımında, Sinir ağlarının öğrenmesi
gibi çoğu uygulamada dinçliği ve gücü gösterilmiştir. DG’ nin basit yapısı,
kullanım kolaylığı, hızı ve dinçliği en önemli avantajları arasında yer
almaktadır. DG’nin önemli parametreleri: NP, CR, F olarak sayılabilir. D
parametresini içeren bir optimizasyon, D boyutlu bir vektör ile gösterilebilir.
DG’ de, NP adet çözüm vektörünün bir popülasyonu başlangıçta rasgele meydana
getirilir. Bu popülasyon mutasyon, çaprazlama ve seleksiyon operatörleri
uygulanarak başarılı bir şekilde geliştirilir. DG, diğer Evrimsel
Algoritmalardan mutasyon ve rekombinasyon aramalarında farklılık
göstermektedir. DG popülasyonu karıştırmak için, çözüm vektörleri arasındaki
ağırlıklandırılmış farkları kullanmaktadır.
ui;G+1 = xi,G + K· (xr3;G _ xi,G) + F · (xr1,G - xr2,G)
Rasgele seçilen r1; r2; r3 ∈{1,
2, ..., n};
r1 ≠ r2 ≠ r3 ≠ i
Bu çalışmada kullanılan DG, DG/current-to-rand/1 olarak bilinir ve
rotasyonel olarak değişimsizdir. Bir Diferansiyel Gelirim Algoritması
popülasyonu başlangıç parametre sınırları içerisinde rasgele başlatılır. Her
bir G jenerasyonunda, popülasyon pertürbasyona uğrar. Birbirinden farklı üç
birey ya da x ile gösterilen çözüm vektörleri popülasyondan rastgele seçilir. K
katsayısı xr3,G ve mevcut birey xi G arasında meydana gelen birlemenin
seviyesini temsil eder. F katsayısı ise xr1,G - xr2,G vektör farkından ileri
gelen adım büyüklüğünün ölçeklenmesini gösterir.
Evrimsel Algoritma
Evrimsel
algoritma (EA), yapay zeka oluşturmada evrimsel bilgisayımın bir alt kümesi olup meta bulucu optimizasyon algoritması tabanında jenere edilmiş
popülasyondur. Evrimsel algoritma, biyolojik evrimden esinlenerek üreme, mutasyon, rekombinasyon ve doğal
seçilime benzer
mekanizmalar kullanır. Optimizasyon problemlerinin aday çözümleri bir popülasyondaki
bireyleri temsil eder ve seçilim değeri fonksiyonları çözümlerin içinde
"yaşadığı" çevreyi belirler. Popülasyonun evrimi yukarıdaki
operatörlerin tekrarlanan uygulaması sonrasında gerçekleşir. Yapay evrim (YE),
başlı başına farklı evrimsel algoritmalar içeren bir süreci anlatmaktadır; EA 'ların
her biri, Yapay evrim katılım yapan ayrı bir bileşendir. Evrimsel algoritmalar
genellikle her türlü sorunlar için, temelinde yatan seçilim değeri yüzeyi
hakkında ideal bir şekilde herhangi bir varsayım yapmadığı için yaklaşık
çözümler sunar ve bu, mühendislik, sanat, biyoloji, ekonomi, pazarlama, genetik, yöneylem araştırması, robotik, sosyal bilimler, fizik, siyaset ve kimya gibi
çeşitli alanlarda başarılı bir şekilde genel olarak gösterilmiştir. Matematiksel
optimizasyonlarda kullanımlarının dışında evrimsel bilgisayım ve algoritma aynı
zamanda, biyolojik evrim ve doğal seleksiyon ile ilgili teorilerini doğrulamak
için, özellikle yapay yaşam alanında çalışmalarda deneysel
bir çerçeve içinde kullanılmıştır. Biyolojik evrim modellemesinde uygulanan
evrimsel algoritma teknikleri mikroevrimsel süreçlerin araştırılmasında
genellikle sınırlı olmakla birlikte, Tierra ve Avida gibi
bazı bilgisayar simülasyonları makro evrimsel dinamik modeline teşebbüs
ederler.
Yorumlar
Yorum Gönder