Bilgi Mühendisliğine Giriş
BİLGİ MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
Yapay Zekâ
Yapay zekâ, makinelerin
karmaşık problemlere insanlar gibi çözümler üretmesini sağlama ile ilgilenen
bir bilim dalıdır. Bu
genellikle insan zekâsının karakteristiğini alıp, bilgisayarsa algoritma olarak
uygulanarak gerçekleştirilir. Talep edilen veya arzulanan ihtiyaçlara
göre, hangi etkiye karşı hangi akli tavır sergilenecekse, az veya fazla esnek
ya da etkili yaklaşımlar sergilenebilir. Yapay zekâ,
genellikle bilgisayar bilimleri ile ilişkilendirilse de matematik, biyoloji,
psikoloji, felsefe ve diğer farklı bilimler ile de yakından ilgilidir. Tüm bu
alanlardaki bilgilerin kombine edilmesi eninde sonunda yapay zekâ konusundaki
gelişmelere bağlı olacaktır.
Bilgiye Dayalı Sistemler
Hangi verilerin toplanacağı ve nasıl yapılacağını belirleyen kurallar
dizisine denir. Bir başka
anlatımla; belirli hedefleri karşılamak üzere, verileri karar verici için
anlamlı bilgilere çeviren insan gücü, programlar ve yönetsel süreçlerden oluşan
set.
Bilgi Sistemlerinin Unsurları
·
Girdi Birimleri
·
Merkezi işlem Birimi
·
Çıktı Birimleri
·
Personel
1.
Sistem analisti, programcı, operatör
·
Prosedürler
2.
İşletim ve kullanım talimatları
·
Yazılım
Çözümleme
Bir dizgeyi, onu oluşturan altdizgelere ayırıp bunlar
arasındaki işlevsel ilişkileri araştırarak inceleme, bu yolla dizgeyi tanımaya
çalışma yöntemi, dizge çözümleme.
Üretim Sistemleri
Bir sistemi, belirli parçalardan oluşan, parçalar
arasında belirli ilişkileri ve parçaların aynı zamanda da dış çevre ile
ilişkisi olan anlamlı bir bütün olarak tanımlamak mümkündür. Birleşmiş ve
bütünleşmiş parçalardan oluşan herhangi bir yapı, olay veya eylem bir sistem
olarak ele alınır. Günümüz şartlarında, sistem yaklaşımı düşüncesinden her
alanda geniş olarak yararlanılmaktadır. Söz konusu kavram, üretim yönetimine
geniş görüş açısı sağlamıştır. İşletmelerin her birisi bir sistem olarak
düşünülürken, işletmenin bir alt sistemi olan üretim sistemlerine, topluma
değer yaratabilen faaliyetlerden oluşan bir çatı olarak bakılmaktadır. Bu
tanımlar ışığında, üretim sistemleri; işletmelerin belirlenen amaçlarına
ulaşabilmeleri için, sistem içinden dışından sağlanan girdilerin en uygun
bileşenin bulunarak fiziksel bir çıktıya dönüştürülmesi sürecidir.
Bilgi Doğrulama
Kullanıcı deneyimi tasarımı kavramı, çoğu zaman profesyonel
bir süreci tanımlasa da; aslında ister tasarımcı ister salt kullanıcı olalım, hepimiz birer kullanıcı deneyimi
tasarımcısıyız. Fiziksel ya da dijital deneyimlerimizde attığımız her bir
adımımız ya da davranışımız, fiziksel çevremizdeki ve/veya dijital sosyal
ağlarımızdaki kişilerin yaşam deneyimlerini küçük ya da büyük ölçekli olarak
etkiliyor. Birçok internet kullanıcısı deneyimlerini ve fikirlerini kişisel ya
da kurumsal bloğunda paylaşıyor ya da “vatandaş gazeteciliği”, ajanslardan
değil, bizzat habere konu olan olayın kaynaklarından ya da tanıklarından gelen
bilgilerden besleniyor. Bunlardan hiçbiri bizim için geçerli olmasa bile,
sosyal medya kanallarımız var ve başka kaynaklardan bize iletilen bilgileri
çoğu zaman içeriğini baştan sona taramaya bile gerek görmeden, sadece haberin
başlığı ilgimizi çektiği için paylaşıyoruz. Özetle teknoloji, bize çoğunlukla
yardımcı olmasına rağmen, kimi zaman bizi yanlış yönlendirebiliyor.
Dolayısıyla, bir bilgiyi çevremizdekilere aktarmadan önce; sunacağımız bilgi ne
kadar ilgili çekici ya da yaşamsal öneme sahip olursa olsun, soğukkanlılığımızı
korumalı ve bu bilginin doğruluğundan emin olmalıyız.
Ontolojik Analiz
Bilgisayar biliminde ontoloji, belirli bir tanım kümesi
içindeki kavramların ve bu kavramlar arasındaki ilişkilerin kurallı bir şekilde
temsili olarak tanımlanabilir. Günümüzde ontolojiler ifade edildiği tanımlama
diline bağlı olmaksızın birçok benzer özelliğe sahiptir. Yukarıda da
belirtildiği gibi, birçok ontoloji birey, sınıf, özellik, ilişki, kural ve
kısıtlamalardan oluşur. Ontolojiler yapay zekâ, anlamsal
web ve yazılım mühendisliğinde dünyanın tamamının veya bir kısmının temsil
edilmesinde kullanılır ve tanımladığı kavramların en önemlileri şunlardır:
·
Bireyler: Temel
nesneler
·
Sınıflar: Kümeler,
nesne tipleri
·
Özellikler: Nesnenin
sahip olduğu nitelikler, karakteristikler ve parametreler
·
İlişkiler: Nesnelerin
birbirleri arasındaki etkileşim yollarının tanımları
·
Kurallar
Yorumlar
Yorum Gönder