E-Ticarete Giriş
E-İŞ/ E-TİCARETE GİRİŞ
Elektronik Ticarete Giriş
İçinde bulunduğumuz
“dijital çağ”, hızla ve önemli ölçüde girişimcilerin ticaret yapma biçimini
değiştiriyor. Bu anlamda, online alışveriş yapanların sayısının artması;
internetten satış için şirket kurmak isteyen birçok girişimciyi, dijital bir
mağaza açarak e-ticaret sektörüne adım atmaya yöneltiyor. Bilindiği gibi;
fiziksel bir mağaza sahibi olmak ile karşılaştırıldığında, internetten satış
için şirket kurmak, yatırım ve işletme maliyetlerinin düşük olması nedeniyle
son derece kolay. Bu nedenle, internetten satış için şirket kurmak; birçok
fiziksel mağaza sahibi için işlerini büyütmenin ve satışlarını artırmanın en
önemli yollarından biri olarak görülebilir.
E – Ticaretin İşletmelere ve Tüketicilere
Etkileri
E- Ticaret ekonomik
bir olgu gibi algılansa da sosyal ve kültürel alanlarda da etkiler
oluşturmaktadır. E-Ticaretin; birey, firmalar ve toplum üzerinde farklı etkiler
oluşturduğu görülmektedir. Müşteri beklentilerinin pazarı yeniden tanımladığı
veya yeni pazarlar oluşturduğu koşullara E-Ticareti benimseyen firmalar, daha
hızlı uyum sağlamakta ve rekabet konusunda avantaj elde etmektedir. Bireylere
ise alışveriş, bilgi ve hizmetlere erişim, kamu ile etkileşim konularında
fiziki uzaklık ve zaman kısıtlarını ortadan kaldıran yeni yollar sunulmaktadır.
E-Ticaret ile iş süreçleri kısalacak, günlük işlerin takibi daha kısa zaman
alacak, maliyetler azalacak ve verimlilik artacaktır. Bütün bunların,
insanların iş dışında boş zamanlarını artıracağı düşünülmektedir. Bu yönüyle
elektronik ticaretin hem ekonomik hem de sosyal etkileri olacağı
düşünülmektedir.
Elektronik Ticaret Stratejileri
Online satışlarda
müşteri sadakatini kazanmak ve hedef kitleyle doğru ilişkiyi kurmak oldukça
önemli. Elbette her sektör ve marka için hedef kitlenin kullanıcı davranışları
farklılık gösterebiliyor. Ancak, genel olarak e-ticaret müşterilerinin ve henüz
online alışveriş deneyimi yaşamamış müşteri potansiyelinin e-ticaret
sitelerinden bazı ortak beklentileri de var. Bu beklentiler, kullanıcıların bir
e-ticaret sitesinden alışveriş yapma kararını etkilediği gibi aynı zamanda
sürekliliğini de beraberinde getiriyor. Bu durumda, e-ticaret sitelerinin de bu
ortak müşteri beklentilerini belirlemesi ve müşteri potansiyelini artırması
mümkün hale geliyor. Müşterilerin
ortak beklentilerini karşılamak ve daha sonra spesifik hedef kitle
özelliklerine göre stratejiler kurgulamak, aslında birkaç ipucu sayesinde o
kadar da zor değil. Siz de e-ticaret işinizi büyütebilir, müşteri portföyünüzü
genişletecek bu genel özellikleri e-ticaret sitenize uyarlayabilirsiniz. Doğru
e-ticaret paketini seçmeniz, bu noktada
yeterli olacaktır.
Elektronik Ticaret İş Modelleri
Elektronik Ticaret’in
popüler hale gelmesiyle buna bağlı olarak d bu sistem kendi arasında E-ticaret
modellerine ayrılmıştır. E-ticaret Modelleri kısaca B2B, B2C, C2C ve B2G olarak
adlandırılmaktadır. Her E-ticaret yapan şirket, bu modellerden en az birini
kullanmaktadır.
B2B (Business to
Business): İşletmeden işletmeye ticaret yapılan E-ticaret modelidir. Bu modeli
kullanan işletmeler son kullanıcıya bir ürün satışı gerçekleştirmezler. Örnek;
hastane cihazları satan bir üreticinin, cihazlarının hastane tarafından satın
alınması gibi. Ya da toptan satış gerçekleştiren bir üreticinin veya
toptancının, ürünlerini mağazalara satması örnek olarak gösterilebilir.
B2C (Business to
Consumer): İşletmeden üreticiye işlem yapılan bir e-ticaret modelidir. Hepsiburada.com
gibi siteler buna örnek olarak gösterilebilir. Burada son kullanıcılar sadece
alıcı kısımdadır.
C2C (Consumer to
Consumer): Tüketiciden tüketiciye işlem yapılan bir E-ticaret modelidir.
Gittigidiyor.com, eBay.com vb. siteler buna örnek olarak gösterilebilir. Son
kullanıcıların kendi aralarında işlem yaptığı modeldir. Letgo gibi uygulamalar
da örnektir.
B2G (Business to
Government): İşletmeden devlete işlem yapılan bir E-ticaret modelidir. Devletin online
olarak ihale açması ve bu ihaleyi işletmelerin yine online olarak takip
edilerek devlete ürün veya hizmet satışı gerçekleştirmesi gibi. Örnek; devlet
malzeme ofisinin kamu kurumlarının ihtiyaçlarını e-ihale olarak açması.
Elektronik Ticarette Güvenlik
Elektronik
ticarette alıcı ve satıcı birbirlerini görmeksizin iş yaptıklarından karşılıklı
olarak güvenin sağlanması için ek bir takım önlemler almaya ihtiyaç duyarlar.
Öncelikle alıcı ve satıcı taraflar birbirlerinin kimliklerinden emin olmak
isterler. İşte bu ihtiyaç dijital imza ve dijital sertifikaların geliştirilme
nedenidir. Bunlar aracılığıyla iki taraf birbirlerinin kimliğinden emin
olabilmektir. Türkiye’de şu anda dijital sertifikalar ile ilgili yasal altyapı
henüz oluşturulmadığı için alıcı tarafında bulunan bireysel kullanıcılar henüz
dijital sertifika kullanmaya başlamamışlar, satış yapan siteler de
müşterilerine bunu şart koşmamışlardır. Bu nedenle satıcılar alıcıların
kimliklerini kontrol edememektedirler. Elektronik ticarette güvenlik konusunda
değerlendirilmesi gereken diğer bir konu da alıcıların elektronik ticaret
sitelerinden alışverişi yapmak için vermek durumunda kaldıkları kredi kartı vb.
bilgilerin internet üzerinden iletilirken 3 şahısların eline geçmesi riskidir.
Bilindiği gibi özellikle telefonla yapılan satışlarda kredi kartı numarası ve
son kullanma tarihi alışveriş için yeterli olmaktadır. Bu yüzden bu bilgilerin
korunması elektronik ticaretin gelişimi için büyük önem taşımaktadır.
Elektronikte
Ödeme Sistemleri
Ödeme kuruluşları ve elektronik para kuruluşlarının faaliyetlerini
yürütmede kullandıkları bilgi sistemlerine ilişkin usul ve esasların bilgi
teknolojilerinde gerçekleşen hızlı ve kapsamlı değişiklikler ve sektörün
ihtiyaçları çerçevesinde devamlı bir değişiklik içerisindedir.
E-ticaret sitenizi kurduktan sonra ödeme işlemlerini gerçekleştirebilmek
için ödeme alt yapılarını da sisteminize entegre etmeniz gerekiyor. Tabii ki
bunları yaparken ya da yapmadan önce bu ödeme sistemlerinin ne olduğu hakkında
bilgi edinmek, bu süreçte size birçok kolaylık sağlayacaktır. Ödeme sistemleri
hakkında bilmeniz gereken detayları bu dosyamızda ele alıyoruz. Burada sanal
POS süreçlerinin nasıl işlediğinin yanı sıra farklı bankaların sanal
POS’larının İdeaSoft paneli üzerinden nasıl kurulabileceğine kadar farklı
bilgiler bulabilirsiniz. Bunun yanı sıra ödeme sistemleriyle ilgili bilmeniz gereken
terimler ve konular hakkında da detaylı bilgi yazıları da burada mevcut. Bilgi
yazılarının yanı sıra ödeme işlemlerinde yaşanan sıkıntılar, sepeti terk etme
oranlarının düşürülmesi, ödeme işlemlerinin site üzerinde daha kolay bir hale
nasıl getirebileceğinize dair rehber yazılarını da sizinle paylaşıyoruz.
E-Ticarette Pazarlama
Web pazarlama, online
pazarlama, e-pazarlama veya internet
marketing ürün veya servislerin internet üzerinden pazarlanmasıdır.
İnternet ile pazarlama birçok farklı açılım kazandı,
bunlardan en önemlisi de internetin en ucuz şekilde en büyük kitlelere
ulaşabilecek bir ortam sağlaması pazarlama stratejilerini baştan aşağıya değiştirdi. İnternet
aracılığı ile firmalar anlık olarak müşterilerine cevap verebiliyor ve
müşteriler de aynı şekilde seri geri bildirimlerde bulunabiliyor. Tabi diğer
tarafta online marketing gelen birçok verinin kontrolü ve onlara uygun davranış
gerektiriyor (online müşteri
ilişkileri yönetimi).
Online pazarlama birçok dallara ayrılır ve ne bir site yapıp onun reklamını yapmak ne de
bir siteye banner yerleştirip görüntülenmesini sağlamaktır. Verimli bir online marketing
kampanyası birçok değişken yaklaşımın ortaklaşa
şirket stratejisi ile entegre yürütülmesi ile sağlanır. Bu yüzden online
pazarlama sitenin arama motorlarına göre optimizasyonunu (SEO) buna ek olarak arama motorları reklamlarının
yönetimini (SEM), diğer sitelerdeki banner
kampanyalarının hazırlanması ve yönetimi, eldeki veriler ile e-mail marketing ve Web 2.0 stratejilerinden oluşur.
E-Ticaret Yazılım Tasarımı
Yazılım
tasarımı, bir sorunun yazılım çözümü için, sorun giderme ve planlama
aşamasıdır. Yazılımın özellikleri kararlaştırıldıktan sonra yazılım
geliştiricileri sorun için bir çözüm geliştirir. Bu aşama mimarisel görünüm
kadar, alt düzey algoritma gerçekleşmeyi de içerir. Yazılım tasarımı için
programlamanın ilk aşaması da diyebiliriz. Programlama işlemine başlamadan önce
mutlaka ön çalışma yapmak ve programın nasıl işleyeceğini ortaya koymak
gerekir. Programlama makine dili veya yüksek seviyeli bir programlama dili
kullanılarak yapılır.
Yazı tasarımında bazı etmenler
göz önünde bulundurulur. Bunlardan bazıları:
·
Pazarlanabilirlik
·
Kullanılabilirlik
·
Paketleme
·
Genişletilebilirlik
·
Güvenilirlik
·
Bakım kolaylığı
·
Uyumluluk
·
Yeniden kullanılabilirlik
E-Ticaret Yöntemi
Tam da bu konuda hayatımızı dijital pazarlama
stratejileri kurtarmaktır. Sitelerin geliştirilmesi ve yüksek etkileşimleri
sağlayabilmek adına satış arttırımında dijital pazarlama stratejileri devreye
girecektir. Dijital pazarlama gerek yapılan araştırmalar gerekse bir uzman
yardımı alınarak uygulanmalıdır. Diğer e-ticaret sitelerinde olduğu gibi sizin
için de dijital pazarlama faaliyetlerinin önemi oldukça fazladır. E-ticarette
etkili e-ticaret yöntemlerinden olan dijital pazarlama stratejileri sırasıyla
arama motoru optimizasyonları, SEM ve sosyal medya faaliyetlerini içermektedir.
Bunların yanı sıra toplu mailler, doğal hitler, SEO uyumlu içerikler ve reklam
çalışmalarının da dijital pazarlamada ki yeri bir o kadar büyüktür. Alt
başlıklar halinde etkili-ticaretlerinden kısaca bahsedelim.
Dikkat Çeken İçerikler
Yazımızın en başında da üzerinde durduğumuz gibi sitenizde
yapılan girişler bir süre sonra yeniliğini kaybedeceğinden yani yeteri kadar
ürün çeşitliliği ve fazlalığı olmayacağını dile getirmiştik. Bu da sizin trafik
etkileşiminizi ve ziyaretçisi olmayan bir site haline gelmenize neden
olacaktır. Arama motorları tarafından en çok dikkat edilen sitenize yaptığınız
ürün girişlerinin kaliteli ve net olması, özgünlük içeriyor olmasıdır. Bu
nedenle de ürünlerinizde açıklamalarınızı kendiniz yazabilir ya da ürünlerle
ilgili çarpıcı ve dikkat çekici makaleler yazarak özgünlüğünüzü
arttırabilirsiniz.
SEM Çalışmaları
Bir sitede trafik oranları ne kadar yüksek orandaysa o
sitenin sıralaması da doğal olarak o kadar yüksek olacaktır. Sitenize gelen
trafik etkileşimin artması hem sıralamanızı hem de satışlarını etkileyecek
önemli faktörlerdendir. Bu durumu daha fazla arttıracak çalışmalardan biri de
arama motoru reklamcılığıdır.
Siteniz için başlangıç olarak bir reklam bütçesi ayırarak arama motorlarında
reklam verebilirsiniz. Bu reklamları kendi bütçenize göre aylık ya da günlük
olarak belirleyebilirsiniz. Reklam çalışmalarının meyvesi de kendisini satış
olarak size gösterecektir.
SEO Çalışmaları
Etkili e-ticaret
yöntemleri arasından en çok bilinen ve en çok kullanılan
yöntemlerden biri de SEO çalışmalarıdır. Genel olarak sektörde yer alan tüm
sitelerin kullandığı ve diğer çalışmalara göre etkisi daha çok olan bir
pazarlama stratejisidir. Sitenizin arama motorlarının isteklerine göre dizayn
edilmesi ve içeriklerin düzenlenmesinin yapılmasıyla siteye gelen trafiğin
arttırılması hedeflenen bir çalışmadır. Diğer çalışmalara göre dönüşüm oldukça
fazla olan bir stratejidir. SEO çalışmaları ve tüyoları için daha önce yazmış
olduğumuz makalelerimizden faydalanabilirsiniz.
Sosyal Medya Pazarlama
Sosyal ağlar arama motorları tarafından yüksek değer
gören kanallardır ve satışlar üzerinden arttırıcı bir etkiye sahiptirler. Son
zamanlarda ön planda olan Facebook, Google Plus ve Twitter gibi sosyal
mecralarda kurulan sayfalar ve yapılan paylaşımların değeri oldukça önemlidir.
Sosyal ağların yanında forum ve bloglarda sitenizle ilgili yapacağınız kampanya
indirim ve duyuru gibi paylaşımlarla da insanları sitenize yönlendirebilir,
sitenize trafik sağlayabilirsiniz. Ayrıca etkili e-ticaret yöntemleri olarak sosyal medya
beğenilerinizi çoğaltmak için alışveriş yapan müşterilerinizden hediye ya da
indirim gibi kampanyalar karşılığında sosyal medya sayfalarınızı beğenmelerini
ya da paylaşmalarını isteyebilirsiniz.
Yorumlar
Yorum Gönder