Bilgisayar İle Görmeye Giriş
BİLGİSAYARLA
GÖRMEYE GİRİŞ
Bilgisayarla Görme
Adından da anlaşılabileceği gibi, bilgisayarlı görme
bilgisayar aracılığıyla görme eylemini gerçekleştirmektir. Ama burada üzerinde
durmamız gereken asıl kavram görmektir. Masanızın üzerine baktığınızda neler
görürsünüz? Bir elma, bir portakal, bir de çiçek diyelim. Baktığınız anda
bunların varlığını söyleyebildiniz, çünkü o nesneleri gördünüz; ancak
bilgisayara da bir çiçek görüntüsü geldiğinde anında "bu çiçektir"
diyebilmesini bekler misiniz? Veya elma ile portakalı ayırt etmesini? Hatta
size bir görüntü versem ve buradaki kelebekleri göstermenizi istesem, hepsini
bulmanız veya hiç yok demeniz en fazla kaç saniyenizi alır? Evet bizim için
bunları yapmak belki çok kolay, ama o çok akıllı sandığımız bilgisayarlar için
bir elma ile portakalı ayırt etmek bile bazen çok zor olabiliyor. Tüm bu
saydıklarım, bilgisayarın gördüklerini anlamalarını sağlayan bilgisayar bilimi
alt dalı olan bilgisayarlı görmeye aittir. Bilgisayarlı görmenin tam tanımını
yapmadan önce bu alandaki uzman kişilerin tanımlarına göz atmanızı istiyorum.
Görüntü İşleme
Görüntü işleme
ölçülmüş veya kaydedilmiş olan elektronik görüntü verilerini, elektronik
ortamda amaca uygun şekilde değiştirmeye
yönelik yapılan bilgisayar çalışması. Görüntü işleme, verilerin, yakalanıp
ölçme ve değerlendirme işleminden sonra, başka bir aygıtta okunabilir bir
biçime dönüştürülmesi ya da bir elektronik ortamdan başka bir elektronik ortama
aktarmasına yönelik bir çalışma olan "Sinyal işlemeden" farklı bir
işlemdir. Görüntü işleme, daha çok, kaydedilmiş olan, mevcut görüntüleri
işlemek, yani mevcut resim ve grafikleri, değiştirmek, yabancılaştırmak ya da
iyileştirmek için kullanılır. Daha çok fotoğrafçılık ve
grafik-Tasarım alanlarında kullanılır. Ölçeklendirme Resim
ve grafikler, orantılı ya da orantısız olarak büyültüp küçültülebilir buna
ölçeklendirme denir. Döndürme Resim
ve grafikler, yatay ve dikey olarak ya da kullanıcının istek ve ihtiyacına
bağlı olarak, kendi ekseni etrafında, belli bir açı dahilinde çevrilebilir.
Buna döndürme denir. Yansıtma Resimler,
yatay ve dikey olarak, aynadaki görüntüye benzer şekilde ters çevrilebilir.
Buna yansıtma denir. Devirme Perspektif
hatalarını resimlerin ileri geri düzeltilmesi ile elde edilir. Buna devirme
denir. Renk düzeltmesi Resimler
üzerindeki ışık ve renk tonları değiştirilebilir. İşaretleme Resmin belli bir bölümünün
işlem için hedef gösterilmesine işaretleme denir. Verilen komut sadece işaretli
olan bölümü etkiler. Sihirli değnek Resim
üzerindeki en küçük resim elemanına Piksel denir. Sihirli değnek, resim
elemanlarını seçmeye yarayan bir işaretleme aracıdır.
Radyometre
Radyometre havadan etkilenmeyen fanus içine konulmuş, serbestçe dönebilen 4 kanatlı
bir çarktır. Ortamdaki, ışık şiddetini ölçer. Kanatların bir yüzü siyah, diğer
yüzü ise beyazdır. Üzerine kuvvetli bir ışık gönderildiğinde, ışık ışınları
kanatçıkların koyu renkli yüzeyleri tarafından daha çok soğurulduğundan daha
fazla ısınır. Fanus içinde bu yüzeylere çarpan gaz molekülleri kanatçıklara
çarparak dönmelerine neden olur. Böylece ışık enerjisi ısı enerjisine ve daha
sonra hareket enerjisine dönüşür. Çok
bilinen bir örnek olan Crookes radyometresi, ki burada erken-model bir
cihazdır, ışığa maruz kaldığında vakumlu bir fanus içinde rotor kısmi bir
şekilde döner. Siyah yüzeylerinde emilen ışığın bir ivme ile radyometrenin
çalışmasını sağlaması çok yaygın bir efsanedir. Doğru olsaydı eğer bu, ancak
radyometrenin siyah olmayan yüzleri aracılığıyla uzakta kendiliğinden dönüş
içinde olacaktı.
Renk Uzayları
Renk
uzayı, belirli bir renk organizasyondur.
Fiziksel aygıt profili ile birlikte, analog ve dijital temsiller renk
tekrarlanabilir temsilleri sağlar. Belirli renkler NCS Sistemi, Adobe RGB veya
sRGB olduğu gibi, fiziksel renk örnekleri bir dizi atanan ve bu Pantone
koleksiyonu ile olduğu gibi adlar ya da numaralar atanmış karşılık gelen, ya da
matematiksel olarak yapılandırılmış olan bir renk uzayı, keyfi olabilir. Bir
renk modeli yolu renkleri açıklayan soyut matematiksel model sayıların küpe
olarak temsil edilebilir; Ancak, mutlak bir renk alanına hiçbir ilişkili eşleme
fonksiyonu ile bir renk modeli renk yorumlama herhangi küresel anlaşılan
sisteme hiçbir bağlantısı ile daha az ya da çok keyfi bir renk sistemidir. Bir
renk modeli ve referans renk uzayı arasında belirli bir eşleme fonksiyonu
ekleme referans renk alanı içinde bir gam olarak bilinen kesin bir "ayak
izi", kurar ve belirli bir renk modeli için bu bir renk uzayı tanımlar.
Kamera Kalibrasyonu
Bir cismin tanımlanmasından önceki ilk süreç kamera
parametrelerinin bulunmasıdır. Bu bir kalibrasyon cismi sayesinde olabilir. Bu
cisimden ve belirli bir kameradan çekilen imgeden elde edilen eşleştirmeler
kamera kalibrasyon matrisini verir. Örnek verelim. Bir tane perspektif
kameramız olsun. Bu kameramızın bir dış bir de iç parametreleri vardır. Dış
parametreleri konum ve yönelim ( 3+ 3 = 6 özgürlük derecesi) iç parametreleri
ise ( optik uzunluk, x yönündeki birim uzunluk, y yönündeki birim uzunluk vb.
toplam 5 tane). Bir perspektif kameranın 3*4 boyutunda bir matrisi vardır ve
toplam 11 parametrenin bulunması gerekmektedir. Bir kalibrasyon algoritması
temelde 3d-2d eşlenikleri girdi olarak alır. Bu eşleşmeler ya imge işleme
algoritmaları sayesinde ya da bizim tarafımızdan elimizle işaretlenerek
bulunur. Bu algoritmanın 11 parametre için 11 denkleme ihtiyacı vardır ve her
3d-2d eşleşmesinde 2 denklem gelir. Sonuçta bu problemi çözmek için 6 eşleşme
yeterlidir. Fakat 2d
ölçümler büyük bir doğrulukla yapılabilmesine rağmen 3d noktaların ölçümü oldukça
hatalı olabilmektedir. Bunu telafi edebilmek için çok daha fazla sayıda
eşleşmeye ihtiyaç vardır. Bu
denklemleri direk çözmek yerine bir iterasyonla hatayı
en aza indirgemek gerekir.
Mozaik
Mozaik; bir yüzeyin, farklı renklerdeki küçük parçacıkların
yan yana getirilmesi yöntemiyle süslenmesi ve bu şekilde üretilmiş eserdir.
Taş, cam, tuğla, metal veya deniz kabuğu gibi çok çeşitli malzemelerden mozaik
yapılabilir. Kakmacılıktan farklı olarak, mozaik
sanatında parçacıklar yüzeydeki çukurcuklara yerleştirilmez, yüzeye yapıştırıcı
ile tutturulur.
Yorumlar
Yorum Gönder