Bilgisayar Organizasyonu
BİLGİSAYAR ORGANİZASYONU
Giriş
Bilgisayar mühendisliğinde bilgisayar organizasyonu,
verilen bir komut kümesi mimarisinin bir işlemci üzerinde gerçekleşmesidir.
Verilen bir komut kümesi mimarisi farklı bilgisayar organizasyonlarıyla
birleştirilebilir. Bilgisayar mimarisi ise bilgisayar organizasyonu ve komut
kümesi tasarımının birleştirilmesidir.
Kayan Noktalı
Gösterim
Kayan noktalı sayılar gerçek sayıların bilgisayar
ortamındaki gösterim şekillerinden biridir. Gerçek dünyada sayılar sonsuza
kadar giderken, bilgisayar ortamında bilgisayar donanımının getirdiği
sınırlamalardan dolayı bütün sayıların gösterilmesi mümkün değildir. Bununla
birlikte gerçekte sonsuza kadar giden birtakım değerler bilgisayar ortamında
ortamın kapasitesine bağlı olarak yaklaşık değerlerle temsil edilirler. Bu
sınırlamaların etkisini en aza indiren, sayıların maksimum miktarda ve gerçeğe
en yakın şekilde temsilini sağlayan sisteme “Kayan-Noktalı Sayılar” sistemi
denir. Kayan-Noktalı sayılar sistemi, bir sayı ile 10’un herhangi bir
kuvvetinin çarpımı şeklinde sıklıkla kullanılan bilimsel gösterime oldukça
benzeyen bir notasyona sahiptir ve en sık kullanılan IEEE 754 standardına göre
şekillendirilmiştir. Bilinen gösterim şekillerinde n bitlik kapasiteyle
gösterilebilecek sayı aralığı bellidir. İşaretsiz gösterimde; 0 ile 2n,bire tümleyen şeklindeki gösterimde; -2n-1+1
ile 2n-1, ikiye tümleyen gösteriminde
ise; -2n-1 ile 2n-1 arasındaki sayıları göstermek mümkündür. Bu gösterim şekillerinde çok
büyük ve çok küçük değerlerin ifade edilmesi için çok miktarda bilgisayar
donanımına ihtiyaç duyulmaktadır. Örneğin sabit noktalı gösterimde n bitlik alanda
noktanın yeri belirlenmiş ve x bit anlamlı kısım için, geri kalan (n-x) bit ise virgülden sonraki kısım için
ayrılmıştır. Bu durumda 8 bitin 5 biti sayının tam kısmını, kalan 3 biti
virgülden sonraki kısmını ifade ederse 10110,011, 11101,001, 11111,111
şeklindeki sayılar gösterilebilir. Kayan noktalı gösterimde ise eşit miktarda bilgisayar donanımı ile daha geniş aralıktaki sayılar üretilebilir.
Yani 8 bitlik alanda 1,1101101, 10,101011, 11111,111 şeklinde virgülün herhangi
bir aralığa gelerek oluşturacağı bütün kombinasyonları ifade etmek mümkündür.
Gösterimi
Bilimsel gösterimde sayılar, virgülün solunda 0’dan farklı
bir basamak kalacak şekilde 102un kuvvetiyle çarpım halinde gösterilir. Örneğin
5647 ve 0.0003456 sayıları sırasıyla 5.647x103 ve 3.456x10-4 şeklinde yazılır. Bu formatta 102un
kuvveti değiştikçe çarpan sayının tam sayı kısmını belirleyen nokta, kuvvetin
değişme yönüne uygun olarak kaydırılır. Bu kaydırma işlemine olağanlaştırma
(normalizasyon) denir. Kayan noktalı sayılar sistemi de bu temel prensibe
dayalı bir sisteme sahiptir.
Bilgisayar
Sisteminin Temel Birimleri
Anakart
Mainbord olarak da adlandırılır. Bilgisayarın gövdesi,
iskeleti sayılabilecek parçadır. Bütün diğer parçalar anakart üzerine monte
edilir. İşlemci, Bellek gibi temel parçalar Anakart üzerinde bulunur.
CPU
Bilgisayarın beynidir. Bilgisayarın en önemli parçasıdır.
Bilgisayarın çalışma hızını belirler. Görevi aritmetik ve mantıksal işlemleri
gerçekleştirmektir. Bilgisayarda yapılan bütün işlemler CPU üzerinde
gerçekleşir ve bilgiler gerekli yerlere dağılır.
Harddisk
Hdd bilgisayarda bulunan verilerin kalıcı olarak saklandığı
yerdir. Bütün bilgilerimiz oyunlarımız programlarımız işletim sistemimiz
harddisk’te saklanır. Hdd genellikle “C” karakteri ile ifade edilir.
Disket Sürücü
- Floppy
Disket Sürücü ve Fdd olarak da adlandırılır. Manyetik
disklere veri kaydedebilen ve bunların içerisindeki verileri okuyabilen
aygıtlara verilen isimlerdir. Bir disketin alabileceği en fazla veri 1,44 MB
dir. Disket Sürücü genelde “A” harfi ile temsil edilir.
Ekran Kartı
VGA
Monitöre yansıyacak görüntüleri aktaran ve gerekli işlemleri
yapan bir aygıttır.
Kasa
PC içerisinde bulunan parçaları dış etkenlere karşı muhafaza
eder ve bu parçalara elektrik dağılımını gerçekleştirir.
Monitör Ekran
Bilgisayardan gelen sinyalleri görmemizi sağlayan bir
aygıttır. Çalışma mantığı tıpkı televizyon gibidir.
Klavye + Mouse
Bilgisayara yapmak istediklerimizi bildirmek, komutlar vermek
için kullandığımız aygıtlardır.
İşlemcinin Temel
Yapısı
İşlemci kısaca takılı bulunduğu sistemde tüm işlemlerin
denetleme ve sistemin çalışması için gerekli olan adımları uygulama görevine
sahiptir. Yani örnek verecek olursak en basit anlamda bir hesap makinasında 4+4
işlemini yaptığımız zaman sonucu görebilmemiz için gerekli işlemlerin yapıldığı
birime diyebiliriz. Veya bilgisayarda bir klasöre tıkladığımız zaman içindeki
bilgileri ekrana getiren veya bir programı kurarken dosyaların gerekli şekilde
bilgisayara yüklenmesini sağlayan aygıtlara diyebiliriz.
İşlemci Nasıl
Çalışır?
İşlemci kendi içinde bir mimariye sahip olup işlemlerin
yapılabilmesi için birçok ünitesi bulunmaktadır. İşlemler yapılırken Logic
mantığı ile yapılmaktadır. Yani iki sayıyı toplamak için ilk olarak sayıların
ikilik değerleri alınır ve bunun üzerine işlemler yapılarak sonuç elde edilir.
İşlemciler hafızalarında bulunan komutlarla dışarıdan gelen uyarılar eşliğinde
işlemleri yapmaktadırlar. İşlemcini hafızasında bulunan komutlara o işlemcinin
komut serisi denilebilir.
İşlemcinin İç
Yapısı Nasıldır?
İşlemciler aslında transistör adını verdiğimiz yarı
iletken elemanların birleştirilmesi ile oluşturulmaktadır. Başlarda 100 – 200
transistör birleştirilerek yapılan işlemciler, teknolojinin gelişmesi ise 1
milyar ve daha fazla transistör birleştirilerek yapılabilir hale geldi.
Aşağıdaki resimde yüzlerce milyon transistöre sahip bir işlemcinin yapısını
görmektesiniz.
Yukarıdaki
resimde aslında yüzmilyonlarca transistör bulunmaktadır. Bunlar küçültülerek
monte edildikleri için çok fazla sayıda transistör silicon wafer adını
verdiğimiz bu küçük yüzey üzerine sığdırılabilmektedirler. İşlemciler
tasarlanırken birçok aşamadan geçmektedirler. Tasarım
fabrikalarında 200 e yakın ayrı band dan geçerek üretimleri sonlanmaktadır.
Öncelikle transistörlerin monte edilecekler pürüzsüz silikon yüzeyler
oluşturulmakta ve elektronik departmanlarda hazırlanan transistör yerleşim
planı ve bağlantı şekiller birçok aşamadan geçerek son halini almaktadır.
Transistörlerin bulunduğu alanlar mor ötesi (ultraviyole) ışıklarla
aşındırılarak negatif ve pozitif malzemeler eklenerek doldurulmakta ve
transistörler oluşturulmaktadır.
Kontrol Birimi Nedir? Ne İşe Yarar?
·
Program
komutlarını bellekten okumak ve yorumlamak.
·
İşlemcinin
(CPU) içindeki elemanların işlemlerini yönetmek.
·
Ana belleğe
(RAM) girecek ve çıkacak program ve verilerin akışını kontrol etmek
Bir programın çalışması için önce
ana belleğe (RAM) yüklenmesi gerekir. Çalışma esnasında sıradaki ilk komut
kelimesi ana bellekten (RAM) kontrol birimine yüklenir, burada deşifre edilerek
yorumlanır. Kontrol birimi diğer elemanlara işlemin yapılması için gerekli
emirleri verir. Kontrol birimi çok yüksek işlem yapabilen Yazaç denilen
birimler içerir. Bunlar bilgisayarın mimarisine göre bir veya birkaç bay
uzunluğunda veri depolayabilirler. Yazaçlardaki veriler, bellekteki verilerden
yaklaşık 100 kat daha hızlı işlenirler. İşlem kaydı adı verilen özel bir yazaç
işlenen komutun bilgisini, program kaydı adı verilen bir başka özel yazaç ise,
bir sonraki adresini tutar. Bunların dışında kontrol biriminde, ara işlemleri
gerçekleştirmek üzere verilerin geçici olarak depolandığı genel amaçlı yazaçlar
bulunur.
Adresleme
Yöntemleri
Bir buyruk kümesinde
tanımlı adresleme yöntemi ya da adresleme kipi, makine dili buyruklarının bir işleneni nasıl
işleyeceğini tanımlar. Bilgisayar programlamada
adresleme yöntemleri doğrudan simgesel dilde kod yazan derleyici yazanların ilgi
alanına girer. Pek çok RISC makinede sadece 5 tane adresleme yöntemi vardır
ancak DEC Vax gibi CISC makinelerde onlarca bulunur.
Bellek Hiyerarşisi
Çeşitli veri
depolama birimlerinin veri iletim hızı işlem gücüne göre hiyerarşik olarak
sıralanmasına bellek hiyerarşisi denir. İşlemlerin hızı ve işlem gücü arttıkça
bilgisayar mimarisini oluşturan veri saklama birimlerinin işlemciyle arasındaki
senkron farkı git gide artmaktadır. Veri depolama birimleri arasındaki bu tür
farklılıkların önüne geçmek, işlemcinin döngülerce diğer birimlerin veri
işlemesi iletmesi sırasında beklemesini engellemek için önbellek adı verilen
geçiş birimleri oluşturulmuştur. Bu hiyerarşide bir bellek türü bir üst
düzeydeki bellek türünü önbellek olarak kullanır. Örneğin yerel diskte kayıtlı
bir dosyada işlem yaparken ana bellek işletim sistemi tarafından geçici
depolama birimi olarak kullanılabilir.
Bellek Yönetimi
Ana belleğin işlemler
arasında paylaştırılmasına ana bellek yönetimi ya da bellek yönetimi (Memory Management) adı verilir. İşletim sisteminin bu
amaçla oluşturulan kesimine de bellek
yöneticisi adı verilir. Bellek yöneticisinin görevi, belleğin hangi
parçalarının kullanımda olduğunu, hangi parçalarının kullanılmadığını izlemek,
süreçlere bellek tahsis etme, tahsis edilen belleği geri almak ve bellek ile
disk arasındaki takas işlemlerini gerçekleştirmektir.
Önbellek
Sistem
belleğinden gelen veriler çoğunlukla CPU’nun hızına yetişemezler. Bu problem
çözmek için CPU içinde yüksek hızlı hafızalar bulunur. Ön bellek çalışmakta
olan programa ait komutların ve verilerin geçici olarak saklandığı yüksek hızlı
hafızalardır.
Sanal Bellek
Sanal
bellek, fiziksel
belleğin görünürdeki miktarını arttırarak uygulama programına (izlence)
fiziksel belleğin boyutundan bağımsız ve sürekli bellek alanı sağlayan
bilgisayar tekniğidir. Ana belleğin, tekerin (ikincil saklama)önbelleği
(cache) gibi davranmasıyla; yani teker yüzeyini belleğin bir
uzantısıymış gibi kullanmasıyla gerçekleştirilir. Ancak gerçekte, yalnızca o
anda ihtiyaç duyulan veri tekerden ana belleğe aktarılıyor olabilir. Günümüzde
genel amaçlı bilgisayarların işletim sistemleri çoklu ortam uygulamaları,
sözcük işlemcileri, tablolama izlenceleri gibi sıradan uygulamalar için sanal
bellek yöntemi kullanılmaktadır.
Giriş/Çıkış Cihazları
Giriş ve çıkış birimleri
dediğimizde aklımıza gelecek olan öncelikle bu birimlerin donanımsal bir birim
olduğudur. Giriş birimi; dış ortamdan yapılan bir giriş veya veri girişi yapmak
amacını kapsıyorsa giriş birimi veya giriş donanımı denir. Çıkış birimi;
bilgisayardan dış ortama veri aktarımı sağlamak için kullandığımızda bunun ismi
çıkış birimi oluyor.
Giriş Birimleri
·
Klavye
·
Mouse
·
Tarayıcı
·
Optik okuyucu
·
Mikrofon
·
Barkod okuyucu
Çıkış Birimleri
·
Ekran
·
Yazıcı
·
Hoparlör
Yorumlar
Yorum Gönder